12.9.06

43 - Palestijnse schoolboeken nog steeds anti-joods

Rede Van der Horst / Palestijns schoolboek nog steeds anti-Joods
06-07-2006 - Hans Jansen - Trouw

Het is wel degelijk wetenschappelijk bewezen dat Palestijnse schoolboeken bol staan van antisemitisme. Ook de nieuwe schoolboeken.

Columnist J.A.A. van Doorn schreef zaterdag in Trouw dat de afscheidsrede van professor Pieter van der Horst ,,geen bezonnen analyse’’ was maar ,,een emotionele filippica tegen alles en iedereen die van Joden of van Israël iets onaangenaams zou willen zeggen’’.

Volgens Van Doorn berust de rede van Van der Horst, waarin deze aandacht vraagt voor het toenemend antisemitisme in de islamitische wereld, niet op wetenschappelijk onderzoek. Van Doorn beroept zich daarbij op een artikel van de correspondent van NRC Handelsblad in Ramallah, Oscar Garschagen. Die zou met ,,een vloed aan bewijsmateriaal’’ de stelling van Van der Horst hebben weerlegd dat in tal van Palestijnse schoolboeken kinderen jaar in, jaar uit leren dat de vernietiging van het Joodse volk een heilige plicht is.

Welnu, Oscar Garschagen heeft in zijn artikel in NRC Handelsblad helemaal niets weerlegd. Hij schrijft dat Van der Horst zich baseert op onderzoek van mij, maar gaat er daarbij volkomen ten onrechte van uit dat ik schoolboeken zou hebben onderzocht die van 1994 tot 1999 op Palestijnse scholen werden gebruikt, dat wil zeggen oude Jordaanse en Egyptische schoolboeken. Vervolgens laat Garschagen dr. Salah Jassin, directeur van het Palestijnse leerplanontwikkelingscentrum in Ramallah, aan het woord, die stelt dat in alle 450 schoolboeken geen enkel woord staat over een heilige oorlog tegen Israël of de vernietiging van de Joodse staat.

Mijn onderzoek betreft evenwel de nieuwe schoolboeken die achtereenvolgens door de Palestijnse Autoriteit zijn uitgegeven voor de schooljaren 2000 tot en met 2003. Slechts sporadisch spreek ik over de inhoud van de Jordaanse en Egyptische schoolboeken, om aan te geven dat de Palestijnse Autoriteit hieraan antisemitisch en anti-zionistisch materiaal heeft ontleend voor haar eigen nieuwe schoolboeken. Mijn onderzoek is gebaseerd op zeer gedegen wetenschappelijke rapporten van het Center for Monitoring The Impact of Peace (C.M.I.P.), een non-profit, non-political organisatie die in 1998 werd opgericht in New York.

Thema’s die in deze nieuwe Palestijnse schoolboeken centraal staan, en die vanaf 2000 tot op de dag van vandaag op de Palestijnse scholen worden onderwezen, zijn: De staat Israël heeft geen recht van bestaan (Israël kan geen historische noch godsdienstige rechten op het land Palestina laten gelden, zionisme is de incarnatie van racisme, Israël houdt al meer dan een halve eeuw héél Palestina bezet, Israël is van de demon bezeten). Het bestaan van de staat Israël wordt ontkend en komt op geen enkele kaart in de schoolboeken voor. Het onderwijs in de schoolboeken is een leerschool in antisemitisme (de Joden zijn bedriegers en verraders, de Joden zijn hebzuchtig en materialistisch, de Joden zweren samen tegen God en de hele mensheid). In de boeken wordt met geen woord gerept over de Oslo-akkoorden. De boeken zijn een voorbereiding op de heilige oorlog tegen Israël. Het onderwijs in de schoolboeken verheerlijkt het martelaarschap en de zelfmoord-operaties.

Zo lezen we in een schoolboek van de Palestijnse Autoriteit over de heilige oorlog tegen Israël:
Uw vijanden zoeken het leven en gij zoekt de dood. Zij zoeken de lijken om hun lege magen te vullen (over kannibalisme gesproken), en gij zoekt een tuin die zo groot is als de hemel en aarde tezamen (het Paradijs). Wees niet bedroefd om hen te lijf te gaan, want de dood smaakt niet bitter in de mond van de gelovige”.


Het onderzoek dat ik momenteel met mijn assistenten aan het Simon Wiesenthal Instituut in Brussel verricht naar de inhoud van nieuwste schoolboeken voor de groepen 4 en 9 en de groepen 5 en 10, die voor het schooljaar 2003-2004 en het scholjaar 2004-2005 door de Palestijnse Autoriteit werden uitgegeven, verschillen nauwelijks van de vroegere uitgaven van de Palestijnse Autoriteit, ook al zijn er enkele positieve veranderingen te noemen. Ook hierin keren de zojuist genoemde thema’s terug.

In bepaald opzicht zijn de nieuwste schoolboeken zelfs negatiever dan de vroegere uitgaven. Om één voorbeeld te noemen: De Protocollen van de Wijzen van Sion, het meest antisemitische geschrift uit de geschiedenis van Europa, wordt nu aan de Palestijnse kinderen gepresenteerd als een authentiek Joods document, waarin de Joden hun criminele beleid hebben uitgestippeld: de verovering van de hele wereld.

Prof.dr. Hans Jansen bekleedde van 1990-2001 de James Parkes leerstoel aan de faculteit voor Letteren en Wijsbegeerte van de Vrije Universiteit te Brussel. Sinds januari 2002 is hij verbonden aan het Simon Wiesenthal Instituut te Brussel, waar hij onder meer colleges geeft over de geschiedenis van het antisemitisme in het Midden-Oosten en over de plaats van het jodendom in de werken van vooral Duitse filosofen.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home